VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vojenští hasiči mají červená auta

Rakovník/ Po přistání letadla doplní vojáci současný 11. kontingent České armády v Kosovu, jednu ze součástí mezinárodních jednotek pomoci KFOR.

6.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/archiv deníku

Včera odlétl z pražského letiště Kbely vojenský speciál s posádkou a vybavením do Kosova.

Český, či přesněji řečeno česko-slovenský, kontingent je součástí Mnohonárodního úkolového uskupení Střed, což je jeden z pěti vojenských celků, které v rámci operací NATO v Kosovu působí. V současnosti jej vede Irsko a kromě České republiky sem patří i Finsko, Švédsko, Lotyšsko a Slovensko. Uskupení Střed má zodpovědnost za území o rozloze 2240 km2 v centrální části Kosova a na území jeho působnosti žije více než půl milionu obyvatel několika národů a národnostních menšin.

Na palubě letadla byla i pětice vojenských specialistů z 154. záchranného praporu v Rakovníku. Čtyři hasiči doplní stávající hasičskou jednotku základny Šajkovac a jeden stavební inženýr se bude starat o základnu v pozici správce. V lednu, kdy se 11. kontingent přetransformuje do společného česko-slovenského 12. kontingentu, odjíždí za rakovnickou pěticí ještě další voják, který bude u zmíněného kontingentu vykonávat funkci řidiče.
Chod základny, její dobudování a dokumentace, budou hlavní náplní práce por. Martina Kuny, stavebního inženýra.


Jak jste se na misi dostal?

“Velitelství Společných sil na základě požadavku z Kosova vydalo nařízení, na jehož základě jsem byl vybrán. Tuto nabídku jsem neodmítl. Možná mi pomohlo i to, že mezi nižšími důstojníky v armádě není až tolik stavebních odborníků. Hlavní náplň mé činnosti se bude odvíjet od stavařiny, a pokud bude potřeba plnit i jiné vojenské funkce, jako voják budu samozřejmě plnit i je.


Jak vypadá práce stavaře v Kosovu?

Funguje to tam jako kdekoli jinde. To znamená stavební úřady, klasické stavební řízení, příprava podkladů a projektů, jednání s firmami, spolupráce s civilním sektorem. Konkrétní úkoly se ale dozvím až na místě. Předpokládám, že budu jakási pravá ruka velitele, kterému budu připravovat podklady pro tyto záležitosti.


To je ale na jednoho člověka hodně velká porce, nemýlím se?
Nebude to jenom na mně. Jsou tam podpůrné týmy, právníci a další odborníci. Já to budu zařizovat po stránce stavební, hledat možnosti a připravovat návrhy. V případě například nějaké stavby se musí jednat s majitelem pozemku, nebo s úřady.


Tamní zákony a právní záležitosti ale určitě nejsou přesně shodné s českými. Jak jste na tom z tohoto pohledu?
Každý voják, který na mise odlétá, musí projít stanovenou přípravou a školením. Nelze tam přijít bez znalostí poměrů, způsobu života a dalších věcí, protože tam samozřejmě kontakt s lidmi mimo základnu je. To samozřejmě platí i o jazyku, aby se člověk vůbec domluvil.


S čím tedy odlétáte?

Určitě je lepší dělat tam práci, které člověk rozumí a baví ho. V mém případě to tak je. I když tam třeba něco funguje jinak než u nás, člověk tak získá další zkušenosti a znalosti. To se týká jak mne, tak i hasičů, se kterými společně odlétám.


Minimálně půl roku bude velet hasičské jednotce v Šajkovaci npor. Ing. Aleš Zika.


Jak vy jste se dostal do mise?
Vlastně podobnou cestou jako Martin. Na základě požadavků Velitelství Společných sil na odbornost a dalších hledisek bylo vytipováno pět, včetně mne.


Jaký je úkol hasičů v Šajkovaci?
Základna je součástí vrtulníkového letiště ve výšce více než dva a půl tisíce metrů nad mořem. Z toho vyplývá jeden z hlavních našich úkolů - prevence a dohled nad bezpečností letiště a vrtulníků. A pak vlastně to samé, jako dělají hasiči tady v Čechách. Prevence, kontroly a bude-li potřeba, i zásahy.


Co může taková mise českému vojáku dát?

V tom se určitě shodnu s Martinem. Věřím, že v Kosovu poznám hasičskou profesi z trochu jiného pohledu, načerpám nové zkušenosti, a až se vrátím, mohu je využít tady.


Slyšel jsem, že čeští hasiči udivují okolí svojí technikou. Jak to vlastně je?

Je to zajímavé, ale Češi tam mají vozidla hasičů červená, normálně jako tady, jen s příslušným označením. To asi nikdo jiný nemá, dokonce Finové nebo Švédové, kteří tam mají hasiče civilisty, mají vozidla zelená, jako armáda.


Mise rakovnických vojáků není první. Začátkem července 2007 se do republiky vrátilo 13 příslušníků rakovnického 154. záchranného praporu, kteří sloužili od prosince 2006 v jednotkách EUFOR v Bosně a Hercegovině jako strážní jednotka. Včera odlétající vojáci by měli v kosovském Šajkovaci sloužit také půl roku.
Koho by pak činnost českých vojáků na základně v Šajkovaci zajímala, najde velmi zajímavě dělané stránky http://www.11kfor.army.cz/ na internetu

6.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Octavia první generace.
AUTOMIX.CZ
7

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

Skládka odpadu. Ilustrační foto.

Kraj chystá setkání se starosty. Budou velkým tématem odpady?

K vážné nehodě se hasiči museli přímo prodírat

Střední Čechy – Těžká dopravní nehoda na Pražském okruhu u Jesenice nejenom zkomplikovala provoz na této dálniční komunikaci, ale také přinesla vážné problémy hasičům. Ve čtvrtek to připomněl Petr Svoboda z centrály středočeských hasičů, jenž současně upozornil na dlouhodobou potíž: zvláště na dálnicích se řidiči nechovají tak, jak by měli. Pokud dojde k maléru a oni přijíždějí ke koloně, postaví se tak, jak dorazili. A pěkně auto na auto, takže manévrovat je pak složité. 

Krimi mix z Rakovnicka: Řidič naboural a ujel

Rakovnicko - Přinášíme výběr krimi zpráv z regionu.

Jiří Duchoň: Lidé se našemu nevšednímu koníčku diví

Pecínov /ROZHOVOR, FOTOGALERIE/ - O Jiřím Duchoňovi řada lidí ví, že krásně fotí. Mnohokrát fotil novostrašecký folklórní soubor Čtyřlístek, každoročně fotí srpnový hokejbalový turnaj Na Kocourku. Málokdo už ale ví o jeho nevšedním koníčku. Se svou širokou rodinou natáčí amatérské filmy. V prosinci uvede v pecínovské hospodě Na Růžku svůj již třetí film Lotrando a Zubejda. 

V okolí Prahy mají vyjet nové vlaky. Budou mít jedno, nebo dvě patra?

České dráhy chtějí v příštích letech zásadně obnovit elektrické vlaky pro Pražskou integrovanou dopravu. Názor, jak mají vozy vypadat, se začíná v poslední době měnit. Pro dopravu v Praze a okolí chtějí České dráhy koupit jedenáct vlaků, které mají jezdit na lince z Milovic do Benešova u Prahy. Dopravce ve svých plánech zatím počítá s tím, že vlaky by byly jednopodlažní a sedmivozové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT