Některé děti z tohoto dne mají ale veliké obavy. Mělo by to být naopak a děti by se na první vysvědčení v tomto roce měly těšit. Ať jsou studijní výsledky jakékoli, rodiče by měli děti spíše motivovat, než aby měli žáci z vysvědčení strach nebo dokonce deprese. „Rodiče by měli děti určitě motivovat. Netrestat je ani nekárat za špatné známky. Protože dítě si potom kvůli tomu může vytvořit blok a získat celkově negativní vztah ke škole,“ řekla pro Deník Lucie Horníková, psychoterapeutka, lektora a koučka. Navíc si díky špatné reakci na jejich studijní výkon, mohou děti vytvořit obavu a strach, což může ovlivňovat jejich budoucí studijní výkony.

Na Rakovnicku řeší psychologové problémy s vysvědčením jen velmi zřídka. „Problémy spojené přímo s vysvědčením řešíme v naší poradně jen okrajově, a to v inkriminovaných obdobích koncem ledna a června,“ vysvětlil Radek Benýšek, psycholog z rakovnického Centra psychologicko-sociálního poradenství. Podle názorů psychologů, jsou dopady na psychiku dětí ze studijních výsledků úměrné tomu, jaký je přikládán důraz na vysvědčení v konkrétní rodině. „Některým rodičům je ale dobré připomenout, co znamenají slovní označení známek. Čili dvojka - chvalitebná je na pochvalu, trojka – dobrá je pořád ještě dost dobrá, a čtyřka - dostatečná pořád ještě stačí. Osobně si myslím, že čtyřka je už červený semafor, jelikož stačí málo a přepadne to do pětky,“ doplnil Benýšek.

Největší škody na psychice dětí mohou podle odborníků napáchat především rodiče. „Problém je to, jak jsou rodiče přehnaně ambiciózní a ty svoje ambice přenášejí na děti. Na těch je pak vidět, že jsou to vycucaný, vystresovaný osobnosti, byť malinké. Což je strašná škoda, děti si mají užívat dětství,“ řekla Horníková a doplnila „Jakmile máte oporu a podporu v nějaké osobě, tak se vše dá zvládnout lépe,“.