„Na základě těchto kladných čísel z října jsem předpokládal, že na konci roku 2011 můžeme počítat s desetiprocentním nárůstem oproti předchozímu roku. Výsledek byl nakonec výrazně lepší,“ konstatoval specialista na exkurze v krušovickém pivovaru Josef Helebrant. Nejvíc turistů pivovar přijelo navštívit z Ruska a Ukrajiny, v nichž se Krušovice těší super prémiové pozici. Z největší dálky přicestovali Australané, nejblíže to naopak měli místní patrioti z Krušovic.

Na konečném čísle se pozitivně podepsaly i vánoční svátky, kdy v pivovaru pro velký zájem průvodci provázeli i o Štědrém dnu, na první i druhý svátek vánoční i ve dnech bezprostředně předcházejících Silvestru.

A nezastavili se zde ani první týden po Novém roce, kdy dokonce padl návštěvnický rekord.

„V prvním týdnu roku 2012 krušovický pivovar navštívilo celkem 3000 turistů, což je v historii exkurzí nejvyšší číslo za jediný týden,“ uvedl Josef Helebrant. „Na nával v termínu od první do desátého ledna jsme ale zvyklí každoročně. V Rusku začaly prázdniny, které řada rodin využívá k výletům do České republiky,“ pokračoval Josef Helebrant. Kromě Rusů sem jezdí i Lotyši, Ukrajinci, Kazaši tedy návštěvníci, v jejichž domovských zemích je krušovické pivo velmi ceněné a oblíbené.

Zájem o exkurze ovšem trvá celoročně. Turisté si pivovar oblíbili z několika důvodů. Výhodná je například i jeho poloha na půl cesty mezi Prahou a Karlovými Vary. Především ale všechny lákají ochutnávky piva přímo v pivovaru, hostům se líbí, že si u oblíbeného pěnivého moku posedí v degustačním sále. Řada turistů sem tak zavítá na doporučení příbuzných nebo známých.

Pivovar podle Josefa Helebranta v roce 2011 navštěvovali i Němci, Izraelci, Maďaři a další zahraniční hosté.

„Velmi nás těší i to, že o prohlídky mají zájem i Češi, chodí jich více než v předchozích letech. To je zřejmě pozitivní odezva našich marketingových aktivit a znalost nových produktů Desítky a Dvanáctky,“ komentoval příliv českých návštěvníků Josef Helebrant.

Krušovický pivovar o sobě dal v roce 2011 mimo jiné vědět tím, že zorganizoval první pivní referendum v dějinách. Lidé při ochutnávkách z historických cisteren po celé ČR hlasovali o tom, zda jim chutná nová krušovická Desítka a Dvanáctka, uvařená podle dobových receptur.

Průvodce exkurzí hostům přiblíží historii pivovaru, jeho původní budovy a ukáže jim vysvěcenou pivovarskou kapli Nejsvětější trojice, jedinou svého druhu, která v pivovarech České republiky existuje. V novější části pivovaru si návštěvníci prohlédnou varnu, prostory ke kvašení piva a stáčecí linku. Mezi turisty jsou zastoupeny všechny věkové kategorie od studentů po seniory.

Soudě podle sdělovacích prostředků, panuje v současnosti mezi lidmi ohledně roku 2012 spíše skeptičtější nálada. Josef Helebrant ale výhled do příštího roku nevidí tak černě.

„Já osobně věřím, že náš pivovar pořádanými akcemi, zpestřením programu a plánovaným vylepšením exkurzní trasy přiláká přibližně o deset procent více turistů, než tomu bylo v úspěšném roce 2011. Nadále hodláme usilovat také o přízeň českých turistů,“ dodal závěrem Josef Helebrant.