Přípravy už začaly den předtím. „Včera jsme si vylosovali zadání, co budeme vařit. Sepsali jsme si to a nanormovali, to znamená vypočítali, kolik budeme potřebovat surovin," popisovala postup Michaela Mayerová. Společně 
s Nikol Bártovou si vytáhly segedínský guláš s knedlíkem. Polévku připravovaly zeleninovou s kuskusem

„Byla to celkem dobrá volba, guláš se nám povedl," uvažovala Michaela, která ráda vaří každé jídlo. Nikol raději připravuje například řízek s bramborovou kaší a také ho ráda jí. Po zkouškách Michaela zřejmě ještě dál zůstane ve škole na Jirkově. Přihlásila se totiž na dvouleté nástavbové studium oboru podnikání. „Ještě uvidím, jestli budu studovat dál, nebo jestli nastoupím do práce. Baví mě vařit," řekla Michaela. Pokračovat ve studiu bude i Nikol. „Pokud nenajdu práci, půjdu studovat. Ráda spíše obsluhuji a komunikuji s lidmi," vysvětlila Nikol. Václav Hornof a David Ondruš měli také šťastnou ruku. Vylosovali si maminčino kuře.

„K plotně" už nastoupili v šest hodin ráno. „Bylo to celkem jednoduché. Kuře je oblíbené české jídlo. Šlo to hladce. Hotovo jsme měli už v devět. Pak už jsme se jen připravovali na poledne," zkonstatoval Václav Hornof, který rád připravuje jakékoliv jídlo a nejraději jí květák. David nejčastěji vaří čínu. Ta je od něj hodně žádaná. „Dále něco smaženého, vařeného i knedlíky. Vlastně cokoliv. Baví mě vařit i doma," uváděl David.

Postup na přípravu maminčina kuřete budoucí kuchaři – číšníci vysypali z rukávu. Nejprve dali péct kuře. Pak uvařili těstoviny, smíchali je s výpekem z kuřete. Na cibulce osmahli slaninu a žampiony. Vše se smíchalo s těstovinami a na závěr zapeklo s kuřetem. Před tím pánové také normovali žádanku, aby věděli, kolik potřebují surovin, k tomu se ještě naučili postup.
David Ondruš po zkouškách míří také na nástavbu. Co bude dál po dvou letech, ještě uvidí. „Chtěl bych zůstat v oboru a třeba i podnikat," plánoval David. Václav si to naplánoval stejně jako David. Chce na nástavbu a dál ještě uvidí.

Den před zkouškami patřil kromě normování také přípravě tabule. Její barvu si žáci volili z dané barevné škály. Tentokrát si vybrali modrou a zelenou. Základem byl bílý ubrus. Na stole nechyběly ani květiny. „Skleničky a příbory zakládali dnes," vysvětlila Romana Polcarová, učitelka odborného výcviku. V den zkoušek měla důležitý úkol, řídila žáky „na place", tedy při obsluhování. Jak přiznala, někdy mívá strach za žáky. „Tréma někdy je velká. Stalo se, že při prezentaci jedna dívčina nebyla vůbec schopná promluvit," dodala Polcarová.

Při závěrečné zkoušce žáci nejen vaří ve školní jídelně, ale také například prezentují svoji práci v učebně stolničení.
Letos se závěrečné zkoušky na ISŠ Na Jirkově odehrály s určitými novinkami. Jakými, vysvětlila Ilona Musilová, učitelka ISŠ Jirkov: „Novinkou závěrečných zkoušek pro letošní školní rok 2014/15 je jednotné zadání, které připravuje a distribuuje Národní ústav vzdělávání, a které probíhá elektronickou cestou. Závěrečná zkouška se nyní skládá z vypracování samostatné odborné práce, písemné závěrečné zkoušky a ústní zkoušky. Praktickou zkoušku skládá každý žák v průběhu tří dnů v celkovém rozsahu 18 hodin."

Jen pro úplnost dodejme, že letos končí na ISŠ Rakovník 
26 kuchařů-číšníků a 17 zedníků + truhlářů. Téměř všichni zvládají tyto náročné zkoušky velmi dobře. Již v rámci své odborné praxe se po celé tři roky připravují na odloučených pracovištích na tento závěrečný krok a hlavně na vstup na své první pracoviště.

Žáci školu vzorně reprezentovali na slavnostním zahájení sezony v Železničním muzeu v Lužné, ve firmě Procter a Gamble, kde žáci ISŠ obsluhovali hosty na rautech či plesech. Nejvýznamnější akce pro rakovnickou ISŠ se ale konala v dubnu v Nesuchyni v hotelu Lions, kam zavítal při příležitosti návštěvy Středočeského kraje prezident ČR. Studenti se zde opět podíleli na zabezpečení slavnostní večeře, a to při servisu jednotlivých menu.