Centrum zahradí závory. Vjezd autem do historického jádra Brna se prodraží

Ostuda, nikde jinde nic podobného nenajdete. Jsme tu uzavření jak v táboře, nebo nějakém skanzenu.

Takovéto odpovědi nejčastěji zaznívají z úst kritiků parkovacího závorového systému v historickém centru města Rakovníka. Podnikatelé z centra města také argumentují tím, že právě závorový systém je znevýhodňuje v konkurenci s obchodními markety a řetězci na perifériích města. I proto na posledním zasedání představitelů města usilovali o to, aby město systém závor odstranilo a nahradilo jej parkovacími automaty. To se ale nakonec nestalo.

„Parkovací automaty jsou běžná věc, která funguje v několika městech. Závory jsou ostuda našeho města. Můžeme se s tím pochlubit ve střední Evropě jen my. Toto je přeci město, nikoliv veřejné parkoviště," kritizoval záměr vedení města modernizovat současný závorový systém Petr Svoboda.

Jenže. Podobný závorový systém se chystá zavést vedení města Brna od příštího roku. Důvod? Příliš mnoho automobilů v historickém centru.

Dalším důvodem jsou pak nepoctiví řidiči, kteří se vyhýbali placení za parkování v historickém centru. V Brně by měl systém závor a bezpečnostních kamer začít fungovat od příštího roku. Prioritou je ale zklidnění dopravy v historické části města.

„Jsem zvědavý, jak to bude fungovat. Většinou tam potkávám auta zásobování nebo někoho, kdo má vyřízenou propustku," shrnul zkušenosti chodců pro Brněnský deník student Petr Machač.

Pro zásobování a firmy, které si v centru parkovací místa platí, novinka nahradí současný systém kartiček dokládajících oprávnění k vjezdu.

Výhodou by pro tamní obyvatele mělo být uvolnění míst k parkování. Podle sdělení magistrátu zavedení podobného systému snížilo dopravní zátěž Londýna o třicet procent a Říma o osmnáct.

K ještě radikálnější regulaci parkování došlo v polském Krakově, kde do pěší zóny auta vůbec nepouštějí. Vznikly tři zóny vnitřní bez aut, druhá pro rezidenty a zásobování a třetí pro ostatní.

„Občané Krakova proti regulaci demonstrovali, média vedla negativní kampaň, ale primátor ustál čas, než se efekt zklidnění dopravy projevil," popsal Brněnskému deníku dopravní expert David Bárta. Centrum Krakova se podle něj stalo atraktivním místem setkávání a obchodu.

Práci zjednoduší systém strážníkům. „Přibližně desítka strážníků, kteří nyní kontrolují oprávněnost vjezdu do historické části, se díky tomu bude moci zaměřit na jinou činnost," popsal mluvčí strážníků Pavel Šoba.

V RAKOVNÍKU TO NEŠLO

Nad podobným skenovacím systémem spolu se závorou, který by měl, jak již bylo zmíněno výše, v Brně začít fungovat od příštího roku, se uvažovalo také v Rakovníku. Zhruba před rokem tuto „novinku" prezentoval jako další možné řešení místostarosta Rakovníka Miroslav Samaš (ANO). A navrhovaný systém se zamlouval také zastupitelům, kteří s touto variantou víceméně souhlasili a i jim se tato varianta líbila, jelikož by v tomto případě zmizela z ulice Palackého a i z Vysoké vjezdní závora, naopak by zde byla umístěná kamera, která by snímala registrační značku automobilu. Na výjezdu z náměstí by sice závora zůstala, ale automaticky by pouštěla pouze řidiče, kteří by měli zaplaceno parkovné.

„Tento systém ovšem selhal na legislativě," nechal se slyšet místostarosta Miroslav Samaš.

Podle ředitele společnosti Brněnské komunikace Luďka Borového systém závor pomůže také snížit počet řidičů, kteří neoprávněně vjeli či stáli v historické části Brna. Jen za loňský rok na pokutách vybrali tamní strážníci téměř 1,5 milionu korun. „Současná legislativa neumožňuje vymáhat dodatečně neuhrazené parkovné," poznamenal Borecký. Nový systém má počet neplatičů snížit.

MODERNIZACE ZÁVOR

Jak už jsme vás několikrát na stránkách Rakovnického deníku informovali, rakovničtí zastupitelé na posledním zasedání rozhodli, že se město vydá cestou modernizace závor. Sice se nejedná o definitivní rozhodnutí, ale s největší pravděpodobností tomu tak bude.

„Neschvalujete, že tento systém na náměstí bude, ale aby rada města systém připravila a nechala si k němu udělat vyjádření od všech dotyčných stran. Jedná se o čistou modernizaci stávajícího systému. Většina vjezdových a výjezdových míst zůstane stejná, největší změnou bude odstranění výběrčí budky, kde vzniknou dva výjezdní pruhy," okomentoval návrh Milan Peruth, předseda dopravní komise, která vznikla při radě města, aby se právě problematikou dopravy komplexně na území města zabývala.

Další novinkou by mělo být zřízení čipové karty. Ti, kdo často vjíždí na náměstí, by si mohli takzvaně nabít kartu penězi, při opuštění náměstí by se jim peníze za parkování v centru odečetly z karty.