A jak se dívají na dodatečné zdanění starostové jednotlivých obcí na Rakovnicku, ale i duchovní z okresu?

Většina lidí s dodatečným zdaněním nesouhlasí a myslí si, že je to populismus, podobně, jako třeba starosta Jesenice Jan Polák. „Ještě jsem o tom úplně nepřemýšlel, ale pokud se nastavily nějaké podmínky, že se církvi vrátí majetek a danit se nebude, tak by to tak asi mělo zůstat. Dodatečné danění nikdy neudělalo nic dobrého. Přikláním se tedy k tomu, že to je částečně populistické rozhodnutí, vyjít voličům vstříc,“ řekl.

Stejně se na to dívá i starosta Slabce Vlastimil Štiller. „Spoustě lidem se nelíbí církevní restituce, ale jednou to prošlo vládou, tak bych na tom nic neměnil. Je to dost problematické něco zpětně zdanit, spíš je to populistická záležitost. Vláda zjistila, že se spoustě lidem restituce nelíbí, tak jim na to dají daň, což se lidem určitě bude líbit,“ uvedl.

Podle starosty Řevničova Jiřího Petráčka je to poslední pokus vlády o sehnání peníze. „Myslím si, že pokud má někdo majetek v restituci, tak mu ho někdo ukradl. Církve už jednou majetky měly, pak jim ho stát vzal a ve spoustě případů znehodnotil. A pakliže ho stát církvím vrátil, narovnal jim určitou křivdu a ještě ne celou. Už se o restitucích jednou rozhodlo a jestli to chtějí dodatečně zdanit, je to možná jeden z posledních zoufalých pokusů, jak sehnat peníze.

S dodatečným zdaněním nesouhlasí ani starosta Svojetína Josef Vrba. „Já si myslím, že je to blbost. Ať daň zaplatí komunisté, ti jim to sebrali.“

Luženský starosta Václav Kejla se pozastavil nad restitucemi jako takovými. „Na zdanění nemám žádný názor, ale co se týče restitucí, tak mě překvapilo, že restituční nároky dostaly i církve, které do osmačtyřicátého ani nebyly. Peníze, co dostaly, by měly církve investovat, což podle mě moc nedělají. Zvlášť na malých obcích, kde se o kostely moc nestarají a chtějí to po obci,“ poznamenal.

Jiří Sobek, starosta Krakovce a kastelán místní zříceniny má na to svůj vlastní názor. „V Písmu svatém je psáno, hledejte především království boží a všechno ostatní vám dá Pán. Primární záležitostí je tedy království boží, což ale neznamená, že by církve neměly mít nějaký majetek. Pak už jen záleží, jaký vztah k majetku církevní hodnostáři mají. Je totiž také psáno, že kde máš svůj poklad, tam máš své srdce,“ řekl.

Návrh na zdanění restitucí rozhodně nenachází podporu u duchovních. Vikář rakovnické římskokatolické farnosti Vojtěch Novák jej rovněž vidí jako populistický krok. „Neexistuje pojem církevní restituce, ale existuje zákon o náhradě křivd, které byly způsobeny. Zisk státu na církvi byl přes tři miliardy ročně, počítáno po osmadevadesátém roce,“ řekl Novák a připomněl, že je to daleko více, než stát církvím vůbec dal. „Jestliže toto chce někdo ještě zdaňovat, je to normální grázl. Oni moc dobře vědí, že to je ošetřené zákonem a nejde to, je to pouze populistické gesto,“ myslí Novák, který se rovněž pozastavil nad tím, že komunisté poprvé po roce 1989 mají ve vládě vliv. „Komunisté za svoji existenci dokázali pouze lhát, krást a vraždit. Je to nehoráznost, a jestliže tito lidé jsou v parlamentu, něco to o společnosti vypovídá,“ dodal vikář.

Svůj názor vyslovil i farář Petrovic Václav Kružík. „Stát na nás ušetří tím, že už nás navěky věků nemusí platit. Nově vznikající náboženské společnosti nemusí povinně platit, takže pro stát je to úžasně výhodné. A že chtějí něco zdaňovat? Na to akorát řeknu, že komunisté to sebrali s tím, že se budou starat o církevní majetek a já jsem ochoten vzít klíče od kostelu a ukázat všem, v jakém stavu nám je předali, protože restituce končily vloni. Oni se k něčemu zavázali, ale vůbec se o to nestarali a je to tu jak po válce, což lidé nepochopí,“ shrnul Kružík.