Jaký byl podle starosty Rakovníka rok 2013 z pohledu ekonomiky města?

Rok 2013 byl úspěšný, protože skutečné příjmy rozpočtu byly nakonec vyšší, než jsme původně očekávali. Příjmy jsme na začátku roku plánovali ve výši 282 milionů korun, ve skutečnosti byly ve výši 289 milionů korun.

Do tohoto roku jste tedy přešli s určitým zůstatkem…

Ano, zůstatky jsou na běžných účtech a jsou v současné době trochu vyšší.

Jak to?

Tato situace se opakuje téměř každý rok. Ne všechny akce byly nakonec profinancovány tak, jak bylo původně naplánováno. Například některé platby za Vladislavovu ulici budou uskutečněny až v letošním roce. Dá se říci, že jsou to peníze na akce, které byly zahájeny v roce 2013, ale doplaceny budou až v roce 2014.

Jak hodnotíte rok 2013 z pohledu investic? Znovu se vám podařilo řadu věcí opravit, vybudovat?

Jsem rád za to, jak rok 2013 nakonec dopadl. Na investice jsme použili zhruba 40 milionů, v této částce je však zahrnuto zhruba 20 milionů korun z dotací. Získali jsme dotaci na zateplení 3. Základní školy Rakovník, regeneraci panelového sídliště Klicperova a ještě zde byly dotace, které přecházely z roku 2012. Kromě těchto větších akcí jsme investovali nemalé prostředky také v rámci běžné údržby.

Na jaké zásadnější investice se mohou Rakovničané těšit letos?

Pokud jde o nové investice, v současné době probíhá výběrové řízení na regeneraci památkové zóny 3. etapa Vysoká ulice. Tato rekonstrukce bude stát zhruba jedenáct milionů korun. Další akce se již realizují od loňského roku, v letošním roce je budeme dofinancovávat. Je to již zmíněná regenerace sídliště Klicperova, nebo třeba dokončení zateplení 3. ZŠ Rakovník. V loňském roce jsme také podepsali smlouvu s dodavatelem na zateplení MŠ Průběžná a dále chceme realizovat připravený projekt řešení dopravní situace v okolí 3. ZŠ Rakovník.

Jak je to tedy s rozpočtem na letošní rok?

První čtení rozpočtu jsme měli na radě města ve středu. Musíme si stanovit priority, protože když jsem obdržel první návrh rozpočtu se všemi požadavky z jednotlivých odborů, tak nám chybí zhruba 66 milionů korun.

To je ještě více nežli loni, to vám chybělo 59 milionů…

To ano. Musím popravdě říci, že z toho pořádně nespím. Kdybychom chtěli realizovat vše, co je v tomto rozpočtu navrženo, a měli jsme oněch 66 milionů korun navíc, tak si myslím, že by v příštím roce nebylo skoro co dělat (smích). Nyní je ale rozpočet v etapě, kdy analyzujeme jednotlivé položky.

A jaký bude tedy rozpočet města?

Rozpočet bude deficitní, finanční zdroje budou tedy nižší než plánované výdaje. Do rozpočtu však zároveň zapojíme také zůstatky z běžných účtů, což může činit až devatenáct milionů korun. Očekávám, že nám pomohou dotace.

Jak je na tom Rakovník s dluhy?

V letošním roce během první poloviny zaplatíme poslední splátku dluhu na čističku odpadních vod a město bude bez dluhu. V současnosti chybí doplatit 1,9 milionu korun. Rakovník patří mezi města, kterým se dlouhodobě daří hospodařit bez zbytečného zadlužování. Myslím, že je to věc, na kterou můžeme být hrdí.

A plánujete, že by si město vzalo znovu úvěr?

Projekty a vše, co budeme chtít zainvestovat, chceme výhradně řešit z vlastních zdrojů a dotací. Ovšem může nastat situace, že se nám podaří získat dotační titul, se kterým v letošním roce nepočítáme, a my nebudeme mít na spoluúčast. Pak bychom tuto možnost zvažovali.

Kde se bude nejvíce škrtat v rozpočtu, když tedy Rakovníku nyní chybí 66 milionů korun?

Škrtat se musí všude. Mnohdy se v požadavcích odborů jedná o zbožná přání. Je zde třeba oprava mostu u Šamotky či areálu Tyršova koupaliště. Na to ale nejspíše nebudou peníze. Odbor správy majetku měl v prvotním návrhu požadavek 115 milionů korun. Tam se bude muset šetřit a odbor se bude muset dostat na částku zhruba 80 milionů korun. V loňském roce hospodařil s částkou 85 milionu korun.

Takže slibovaná oprava Tyršova koupaliště nebude?

Zatím to nevypadá příliš dobře. Rozpočet se však bude ještě upravovat.

Chybí vám citelně miliony korun z hazardu? V roce 2012 z něj město mělo 16 milionů korun. Jak se situace vyvíjí nyní, když platí zákazová vyhláška pro herny a kasina na území města?

V roce 2013 jsme plánovali příjem z hazardu ve výši osmi milionů korun, nakonec to byla částka 10,5 milionu korun. V roce 2014 plánujeme pět milionů korun, ale jedná se jen o orientační sumu.

A rok 2015 by měl být již bez heren, tedy do rozpočtu nepůjde ani koruna. Mají se tedy obávat sportovci a další, že budete škrtat peníze i tam?

To bych rozhodně nechtěl. Chci, aby na sport a kulturu putovaly peníze ve stejné výši jako v roce 2013. Musím říci, že se v loňském roce dobře vyvíjela situace okolo daně z přidané hodnoty. Oproti plánovaným 67 milionům korun byl skutečný příjem 73 milionů korun. Takže je zde dalších šest milionů korun navíc. Na daních a poplatcích jsme počítali se 190 miliony korun, ale skutečnost byla o více jak deset milionů větší. Když vidím, jak se vše kolem hazardu vyvíjí, tak si myslím, že bude nejspíše nejlepší, když na území města Rakovníka žádný hazard vůbec nebude.

Stále se nedaří vybrat poplatek za svoz komunálního odpadu od všech obyvatel. Neplánujete, že od tohoto poplatku upustíte a zvýšíte daň z nemovitosti podobně jako v Teplicích?

To je na zamyšlení. Nicméně si myslím, že takovéto řešení není správné. Teplice jsou ale v tomto výjimečné. Pan Kubera navíc řekl, že to není určitě spravedlivé a není asi správné, aby si z Teplic vzala příklad další města. Podařilo se nám vybrat o milion více, než jsme předpokládali, tedy 8 milionů korun. Což není nevýznamná částka. Možná pomohla osvěta a zlepšila se platební morálka. Stále zde však je zhruba 2500 neplatičů. Jsem zastáncem řešení na zlepšení platební morálky. Pomoci by mohly exekutorské kanceláře, se kterými jsme uzavřeli smlouvy. Budeme se snažit pohledávky důsledněji vymáhat. Rozhodně chceme přitvrdit. Je ale možné, že některé pohledávky budou nedobytné. Odpad je služba jako jiná a mělo by se za ni zaplatit. Změna ve formě zrušení poplatku za svoz odpadu a navýšení dani z nemovitosti je však otázkou k zamyšlení. Daň z nemovitosti je složitá. Jinak platí majitelé za byty a rodinné domy, či podnikatelé. Musíme vzít také v potaz to, že zvýšení daně u podnikatelů může zapříčinit, že se noví podnikatelé začnou Rakovníku vyhýbat.

Asi nejdůležitější zprávou v loňském roce byla ta týkající se rušení vojenské posádky. Jak to na vás zapůsobilo?

Pro mne to byla velice špatná zpráva, protože ještě před několika lety zdejší vojenský útvar dostal na Vítkově bojový prapor. Říkal jsem si tehdy, že rušení je zažehnáno, že standartu neobdrží útvar, se kterým se nepočítá.

A co bude s areálem kasáren nyní? Máte nějaké nové informace?

Chci Rakovničany uklidnit. V současné době zde nic podobného jako ubytovny pro sociálně slabé občany vzniknout nemůže, jsem o tom stoprocentně přesvědčen.

Poslali jsme dopis na ministerstvo obrany Josefu Lachmanovi a chceme si ujasnit ještě některé věci. Z dopisu Kanceláře prezidenta České republiky jsme se nově dozvěděli, že areál bude poté, kdy jej odmítnout státní složky, nabídnut za úplatu městu Rakovník a až poté bude komerčně prodán ostatním. Předtím jsme měli z Agentury pro nakládání s nepotřebným majetkem Ministerstva obrany informace, že bude areál nabídnut státním složkám a poté k prodeji. Zjišťujeme také, zda je možné, aby město získalo kasárna do svého majetku bezúplatně a za jakých podmínek. Mluví se o tom, že to možné je, ale jsou zde určité likvidační podmínky. Jednou z nich je zákaz komerčního využití. Mohly by se sem umístit pouze třeba jen neziskové organizace a aktivity.

Věřím, že se stát postará o to, aby nedošlo ke znehodnocení kasáren, a bude se snažit areál efektivně využít. Určitě v tom má větší pravomoci než město. Budeme dělat i nadále maximum pro to, aby zde nekontrolovaně žádné byty pro sociálně slabé nevznikly.

Ale určitě existuje riziko, že by zde lidé mohli bydlet?

To ano. Například pokud se stát rozhodne, že areál někomu prodá, a nový majitel to bude prodávat na byty, tak v tomto záměru mu nemůžeme zabránit. Prostory jsou totiž zkolaudované k bydlení. My bychom se mohli vyjadřovat pouze v případě, kdy by dotyčný chtěl předělat nebytový objekt na byt. Takže určité riziko tu je, ale tuto situaci bohužel nemůžeme nijak ovlivnit.

Hodně se mluví o tom, že by zde nové sídlo mohly najít policejní útvary?

Tato možnost se mi líbí. Mám informace, že rakovnický velitel dělá pro to maximum. Držím mu palce.

Dalším žhavým tématem je doprava v centru Rakovníka. Pokročila celá letitá problematika nějakým směrem?

Na radě města jsem navrhl pořízení dokumentace, která by nám ukázala, jestli by byl navrhovaný modernizovaný systém závor opravdu funkční či nikoliv. V současné době zjišťuji informace o další možnosti. Ta spočívá v tom, že by se vypsalo výběrové řízení na dodavatele systému s tím, že by navrhl i detaily systému tak, aby to fungovalo. Neplatili bychom nic za projektovou dokumentaci, ale otázkou jsou parametry. Je otázka, jestli by to získalo podporu v radě. Věděli bychom, kolik by stála modernizace závor či instalace parkovacích automatů.

Hodně diskutované je také chystané umístění závory do Vysoké ulice, ačkoliv není ještě jasné, jaký dopravní systém bude v centru města?

Nemusí zde být nutně závora, ale třeba sloupek a nějaké zařízení na vydání lístku. Navíc ta ulice bude dle projektu průjezdná, pokud dojde k chystané rekonstrukci Vysoké ulice. Je potřeba, aby vše fungovalo v rámci současného systému. Kromě toho, v případě, že se rozhodneme pro modernizaci závorového systému, budeme muset řešit i Trojanovu ulici.

I tam by přibyla závora?

Závora či nějaký sloupek. Stejně by to bylo v Nádražní ulici.

Rada města nekývla na zlevnění parkování v centru na zkušební dobu, proč?

Radní konstatovali, že je to nesystémové, město by navíc přišlo o peníze. Navrhoval a hlasoval jsem spolu s panem Kolocem a panem Trešlem, aby zkušební doba trvala čtrnáct dní. Ani to neprošlo. Zastupitelstvo vzalo pouze na vědomí zprávu pracovní komise, ale nic víc. Pokud by se hlasovalo o tom, aby radní přijali nějaké usnesení na přijetí zkušebního ceníku, pak by to bylo asi pro radu závazné.

V jaké fázi je kauza Tatranu Rakovník a hřiště s umělým povrchem?

Dostali jsme dopis od advokáta Tatranu Rakovník. Ten stále tvrdí, že smlouva mezi městem Rakovník a Tatranem je platná. Z dopisu dále vyplývá, že vlastnické právo k hřišti Tatran nemá, hřiště je ve vlastnictví firmy, která jej postavila. Dále argumentují tím, že za vše může ministerstvo financí, které neposlalo přidělenou dotaci. Zatím jsme tento dopis vzali pouze na vědomí. V listopadu 2013 vznikl dodatek ke smlouvě s dodavatelem stavby, v němž je stanoveno, že Tatran může dílo užívat, provozovat a pronajímat. Tatran se navíc zavázal hradit provozní náklady.

V dané záležitosti jsme nebyli jediní, kdo podal podnět na státní zastupitelství. Ten podalo také ministerstvo financí a prý i nějaká další osoba.

Komunální volby se blíží, jak to vidíte?

Bude to velmi složité, v ODS o tom mluvíme.

Hodně se spekuluje o tom, že by nezávislí z kandidátky ODS měli odejít?

Pan Koloc mi řekl, že by chtěl usilovat o post starosty. Dále oslovil i pana Trešla, možná další. Vzniká politické hnutí. V ODS toto již řešíme, budeme oslovovat nové kandidáty, a to právě z důvodu, že víme o vznikajícím hnutí. Jako předseda MS ODS Rakovník mám podporu také v oblasti, kde jsem místopředsedou, diskutujeme o tom, hledáme kandidáty, kteří by oslovili občany.