Právě ti totiž denodenně vidí důsledky tragických nehod na silnicích. Přitom by stačilo dodržovat pár jednoduchých zásad, a k většině by vůbec nemuselo dojít. Nejčastěji totiž za nehody na Rakovnicku mohou roztržití řidiči, kteří se jízdě dostatečně nevěnují. Telefon či cigareta za volantem pak může stát život nejen je, ale i ostatní.

„Ze statistik vyplývá, že nejčastější příčinou dopravních nehod na Rakovnicku je způsob jízdy, kam spadá nevěnování se řízení. Tedy například to, když řidiči telefonují či kouří za jízdy. Potom samozřejmě příliš vysoká rychlost, která je hned druhá příčina dopravní nehodovosti a vnímáme ji jako velký problém. Stačí si jen vzpomenout na nedávnou smrtelnou nehodu mezi Rakovníkem a Rudou, kde vyhasl mladý život pravděpodobně právě kvůli vysoké rychlosti,“ připomněla tragickou událost ze začátku listopadu mluvčí rakovnické policie Michaela Richterová.

Za velmi rizikové policisté považují také chování některých řidičů při předjíždění. „Tam, kde jsou plné čáry, zatáčky či jinak nebezpečné úseky, je předjíždění velice nebezpečné, byť právě tam uspěchaní lidé často riskují. Mnohdy to poté dopadá velice špatně, až tragicky,“ varuje mluvčí.

Nezapomínat na svou bezpečnost by kromě všech účastníků silničního provozu v zimě neměli ani chodci. Těm zákon ukládá povinnost nošení reflexních prvků pouze mimo obec, byť je často řidiči špatně vidí i tam, kde na ně světlo pouličních lamp ještě dosáhne. Ne vždy však za nehodu s účastí chodce může řidič. Za necelý rok na rakovnických silnicích kličkováním či přebíháním silnice tam, kde nejsou značené přechody, chodci zavinili hned čtyři dopravní nehody.

V jejich počtu však stále vede neukázněnost řidičů. Z 826 dopravních nehod za období od ledna do prosince vyhaslo už devět lidských životů. V roce 2016 to přitom byla číslovka o dvě třetiny nižší.

Před usednutím za volant je tedy vždy dobré připomenout si pár základních rad, které dokáží zachránit život.
Jednou z nejdůležitějších věcí jsou zimní pneumatiky s dostatečnou hloubkou dezénu (u osobních vozidel nejméně 4 milimetry), které jsou povinné od začátku listopadu do konce března, pokud se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy nebo je vzhledem k povětrnostním podmínkám je možné předpokládat, že se během jízdy může na vozovce sníh a led vyskytnout. Zimní pneumatiky mají lepší záběr na sněhu a namrzlé silnici, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkou a díky nim se také automobil snadněji ovládá.

Za ztížených povětrnostních podmínek je velmi důležité plně se věnovat řízení a pro takzvané sváteční motoristy je lepší vůbec nevyjíždět. Rozhodně by také řidiči neměli zapomínat na používání nemrznoucích směsí a na očistění oken před jízdou tak, aby měli z vozu dostatečný výhled.