„Momentálně teploty ještě neklesají tak nízko, ale čas k výměně letních pneumatik za zimní pomalu nastává. Jakmile však teploty poklesnou, je potřeba na to reagovat okamžitě, ne až napadne první sníh. Objednávky se pak berou týden dopředu,“ říká majitel pneuservisu Josef Stěhule
s tím, že někteří začali s výměnou obutí už v těchto dnech.

Majitelé automobilů, ať již osobních nebo nákladních, kteří si tuto důležitou skutečnost uvědomují, jsou v mnoha pneuservisech zvýhodněni slevami na poskytované služby. „Máme stálou klientelu, které slevu poskytujeme,“ potvrdil Stěhule. Většině řidičů už přece jen pomalu dochází potřebnost zimních pneumatik a rok od roku se tak zmenšuje počet hazardérů jezdících celoročně na letních pneumatikách. „Ti, kteří svoji liknavost ospravedlňují tím, že jejich letní pneumatiky mají dostatečně vysoký dezén, se velice mýlí, protože na vzorku gumy vyrobené z letní směsi skutečně tolik nezáleží,“ upozorňuje Stěhule a dodává, že letní pneumatiky jsou vyrobené z jiné směsi, která poklesem teploty tuhne, naopak zimní kaučuková směs s přídavkem silic způsobí, že hmota je měkká, k povrchu vozovky lépe přilne a auto na ní tudíž dobře sedí.

Univerzální pneumatiky

Asi třetina českých řidičů však stále nepřezouvá před zimou pneumatiky. Tvrzení, že univerzální pneumatiky jsou vhodné i v zimním období, je podle slov odborníků naprostý nesmysl. „Zimní pneumatiky jsou při nižších venkovních teplotách výrazně bezpečnější. Nemusí přitom jít vůbec o jízdu na zasněžených vozovkách. I na suchém asfaltu se díky nim zkracuje brzdná dráha až o třicet procent,“ říká Václav Špička z Autoklubu České republiky.

„Neutrální, takzvané celoroční pneumatiky, které jsou například v nabídce supermarketů, nefungují dobře ani v létě, ani v zimě,“ dodává Stěhule.
Podle něho pro použití zimních pneumatik platí pravidlo čtyř – dezén by měl mít tloušťku alespoň čtyři milimetry, měly by se používat čtyři měsíce v roce, měly by být na všech čtyřech kolech a neměly by být starší než čtyři roky.

Úspora
Uspořit v tomto směru se tedy rozhodně nevyplácí. „Spousta lidí odjíždí v zimě do zahraničí a do Alp vás s ojetými pneumatikami zkrátka nepustí,“ říká Josef Stěhule s tím, že v poslední době ubývá řidičů šetřílků, kteří přezouvají pouze pneu u kol s pohonem. „Spoléhají, že mají zimní obutí na předku, ale ono to nefunguje. Když dojde k brzdění, zadek se pak chová jinak.“